Marko Kaikula:
Kirjoittelen tänään jonkun ajatuksen Pyhän Hengen tulesta. Paavali kirjoittaa 2. Timoteuskirjeen luvussa yksi (1) ja jakeessa kuusi (6) ajatuksen, joka ei löydy muualta Raamatussa. Raamattu Kansalle (2012) käännös sanoo jakeen seuraavasti:
Siksi muistutan sinua virittämään palavaksi Jumalan armolahjan, jonka sait, kun panin käteni sinun päällesi.
Sanat, jotka haluan meidän muistavan tässä yhteydessä, on: viritä palavaksi!
Kirkkoraamattu 1992 käännös sanoo jakeen seuraavasti:
Siksi muistutan sinua, että puhaltaisit täyteen liekkiin Jumalan armolahjan, jonka sait silloin kun minä panin käteni sinun päällesi.
Sanat, jotka haluan meidän muistavan tässä yhteydessä, on: puhalla täyteen liekkiin!
Nostan vielä yhden käännöksen esille, jossa mielestäni hienosti tuodaan esille myös alkuperäistä merkitystä. Ruotsalainen Svenska Folkbibeln (2014) käännös sanoo jakeen seuraavasti:
Därför påminner jag dig: låt Guds nådegåva flamma upp igen, den som finns i dig genom min handpåläggning.
Sanat, jotka haluan meidän muistavan tässä yhteydessä, on: flamma upp!
Flamma upp tarkoittaa suomeksi loimuta, leimuta, roihuta, olla liekeissä! Igen tarkoittaa jälleen tai uudelleen. Minä rakastan tuota ajatusta: olla liekeissä. Meille on tuttu tämä ajatus siinäkin yhteydessä, kun joku on oikein innostunut jostakin asiasta. Tällaisesta ihmisestä näkee sen ilon ja palon asian suhteen, kun hän kertoo jostakin kokemuksestaan, joka on innoittanut häntä. Olen kuullut joskus myös jostakin jääkiekkoilijasta sanottavan hyvän pelisuorituksen jälkeen, että pelaaja oli liekeissä.
Jos nyt vien ajatusta hengelliseen kielenkäyttöön, toivoisin, että minä voisin olla Jumalan Pyhästä Hengestä liekeissä. Toivoisin, että elämäni ja sanani Jumalan ja ihmisten edessä voisivat olla ja osoittautua sellaisiksi, että minussa havaittaisiin into ja rakkaus Jumalaan: Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen sekä myös lähimmäiseen.
Kreikan sana anazópyreó tarkoittaa suomeksi: puhaltaa täyteen liekkiin, virittää tai elvyttää hehkuva hiillos palavaksi, palauttaa elämään, sytyttää uudelleen. Puhalla täyteen liekkiin. Näin Paavali kirjoittaa. Mitä tällä tarkoitetaan?
Se tarkoittaa ilman/hapen puhaltamista hiipumassa oleviin hehkuviin hiiliin, niin että tuli alkaa taas palaa kirkkaasti ja elävästi. Jokainen, joka on joskus ollut nuotiolla tai takan äärellä, tietää, että tulta pitää silloin tällöin kohentaa. Joskus jos nuotio tai takka on pitkään ollut ilman kohentamista, tuli on hiipunut osaksi ilman/hapen puutteen vuoksi.
Mitä tarvitaan palamiseen?
Ehkä tärkeimmät ovat: ilma, polttoaine ja sytytys. Yhdessä nämä kolme: ilma, polttoaine ja sytytys käynnistävät palamisen prosessin eli saa aikaan tulen. Raamatussa tuli on elämän ja viisauden ilmenemisen kielikuva ja ilmentymä. Tuli itsessään on aktiivinen prosessi: se on elävä ja toimiva. Tulesta säteilee lämpöä ja valoa. Tuli myös kuluttaa.
Tällaista samaa elävää ja täydessä roihussa olevaa tulta Pyhässä Hengessä jokainen uudestisyntynyt ihminen tarvitsee. Meitä ei toinen ihminen kykene sytyttämään Jumalan tulella. Meidän itse on etsittävä tulen antajaa, joka on Kristus Jeesus. Jeesus kastaa meidät Pyhällä Hengellä ja tulella. Armolahjan täysi liekki johtaa korottamaan Jeesusta Kristusta ja todistamaan Hänestä.
Armolahjan täyteen liekkiin puhaltaminen ei merkitse tunnekokemusta. Voi se sitäkin joillekin olla. Mutta se merkitsee ennen kaikkea ohjautumista vaivan näkemiseen evankeliumin vuoksi. Voiman evankeliumin julistamiseen antaa Jumala yhdessä Pyhän Hengen kanssa. Pyhä Henki jakaa myös viisautta, voimaa ja rohkeutta, jota tarvitsemme tässä ajassa ja vielä enemmän aikojen lopulla. Hän on ainoa todellinen Oppaamme ja Neuvonantajamme kun oma ymmärryksemme ei enää meitä auta.
Tekstikatkelmassa, jossa Paavali kehottaa Timoteusta puhaltamaan armolahja täyteen liekkiin, ei tarkoiteta sitä, että Timoteuksen usko olisi ollut sammumassa. Paavali kehottaa yksinkertaisesti siihen, että hänen rakas ystävänsä Timoteus puhaltaisi Jumalalta saamansa armolahjan täyteen liekkiin. Tämä armolahja liittyi Timoteuksen palvelutyöhön. Hän oli saanut erityisen voitelun so. varustuksen, joka teki hänet kykeneväksi siihen palvelutyöhön, johon hänet oli kutsuttu. Profeetta Jesaja (40:31) kirjoittaa uudesta voimasta, joka on tarjolla jokaiselle.
…jotka Herraa odottavat, saavat uuden voiman.
Monet meistä olemme seurakunnissamme ja kirkoissamme etsineet Herran kasvoja. Me olemme odottaneet Herran ilmestymistä. Me olemme rukoilleet armolahjoja ja lahjojen rohkeaa käyttöä. Uskon, että meille kuuluu myös Raamatun lupaus uudesta voimasta. Voimasta, joka annetaan Pyhässä Hengessä ja tulessa. Olen täysin varma, että Pyhän Hengen tuli palaa vielä tänäänkin. Ei Jumalan Pyhän Hengen tuli ole sammunut vuosien, vuosisatojen tai vuosituhansien aikana. Ei ollenkaan. Me ihmiset olemme vain jättäneet Pyhän Hengen voiman ja vaikutuksen omassa elämässämme, seurakunnissamme ja kirkoissamme taka-alalle.
Tänäänkin meillä on mahdollisuus puhaltaa Jumalan Pyhän Hengen liekki omassa elämässämme, sydämessämme ja hengessämme palavaksi. Haluisitko sinä minun kanssani olla liekeissä Jumalan Hengen vaikutuksesta? Olisitko valmis siihen, että Jumala Kristuksen Jeesuksen kautta sytyttäisi meidän sisimpämme ja elämämme palamaan täysin Hänen tahtonsa mukaan ja täydellä liekillä? Kysymyksessä on meidän tahtomme. Tahdothan sinäkin?