Jumalan salattu olemus

Marko Kaikula:

Raamattu puhuu Jumalan salatusta olemuksesta, joka ylittää kaiken ihmisymmärryksen. Raamatusta voimme lukea, että Jumala on yksi, mutta Hän on ilmoittanut meille itsensä Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä. Jumala vaikuttaa Luojana, Lunastajana ja Pyhittäjänä. Uskomme, että Raamatun ilmoitus Jumalasta on uskoa yhteen Jumalaan, joka toimii ja ilmoittaa itsensä kolmessa persoonassa. Raamatun ilmoittaman Jumalan rinnalla ei ole olemassa muita jumalia, eikä Jumalan kolminaisuus merkitse kolmea jumalaa. Vaikka tämä vaikuttaa hämmentävältä, kolminaisuusoppi on nähty kristillisen uskon ydinkysymyksenä.

Raamatun ilmoituksen mukaan Jumalan toiminta osoittautuu ensiksi luomisena ja luodun ylläpitämisenä. Jumala osoittautuu kaiken olemassa olevan Isäksi. Toiseksi, Jumala osoittautuu Jeesuksen Kristuksen persoonassa ja toiminnassa ihmisten ja maailman pelastajaksi. Kolmanneksi, Jumala Pyhänä Henkenä osoittautuu hengellisen elämän synnyttäjäksi sekä kirkkoa ja seurakuntaa kokoavaksi ja yhdistäväksi voimaksi. Näin ollen Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä ei tule irrottaa toisistaan, vaan He ovat yksi ja sama Jumala.

Moni ihminen yrittää selittää esimerkiksi Jumalan luomistyötä ja Hänen suuruuttaan ajallisen järjen kautta siinä onnistumatta. Jeesuksen olemassaoloa so. historiallisuutta on epäilty. Myös Pyhä Henki on ollut epäuskon ja ihmisjärjen maalitauluna. Valitettavasti usein saattaa käydä niin, että kun järkeily valtaa ihmisen mielen, siitä voi tulla uskomisen este. Raamatussa, Saarnaajan kirjassa, kirjoitetaan seuraavasti: ”Niin havaitsin, ettei ihminen voi käsittää Jumalan tekoja, sitä mitä auringon alla tapahtuu; vaikka ihminen kuinka ponnistelee yrittäessään ymmärtää, ei hän käsitä. Ja vaikka viisas väittäisikin ymmärtävänsä, ei hän kuitenkaan ymmärrä” (Saarn. 8:17).

Meidän on tunnustettava, ettemme voi käsittää Jumalan tekoja. Emme kykene käsittämään Jumalan olemusta. Mutta on yksi, joka auttaa meitä uskossamme. Kristittyinä olemme kaikessa riippuvaisia Pyhästä Hengestä. Pyhä Henki synnyttää meissä ja meihin uskon ja vie Kristuksen Jeesuksen luokse. Pyhä Henki tuo Jumalan hyvyyden ja Kristuksen rakkauden keskellemme. Pyhä Henki annetaan kaikille opetuslapsille so. kristityille auttajaksi ja voimaksi. Sinä ja minä olemme päässeet osalliseksi Jumalan salatusta olemuksesta. Eikö ole ihmeellinen asia?

Rukouksen voima

Julkaistu : 17.4.2024