Valvokaa, Jeesus tulee takaisin!

Marko Kaikula: 

Raamatun tekstikohta, jonka haluan jakaa sinun kanssasi, löytyy Matteuksen evankeliumista (25:1-13). Tässä jaejaksossa kerrotaan kymmenestä morsiusneidosta. Tekstissä kirjoitetaan seuraavasti:

Silloin taivasten valtakunta on verrattavissa kymmeneen morsiusneitoon, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät sulhasta vastaan. Viisi heistä oli tyhmää ja viisi viisasta. Tyhmät ottivat lamppunsa mutta eivät ottaneet öljyä mukaansa. Viisaat sitä vastoin ottivat lamppujensa lisäksi astiat, joissa oli öljyä. Sulhasen viipyessä he kaikki tulivat unisiksi ja nukkuivat. Mutta keskellä yötä kuului huuto: ’Sulhanen saapuu! Menkää häntä vastaan!’ Silloin kaikki nuo neidot heräsivät ja panivat lamppunsa kuntoon. Tyhmät sanoivat viisaille: ’Antakaa meille öljyänne, sillä meidän lamppumme sammuvat.’ Mutta viisaat vastasivat: ’Emme voi! Ei se riitä meille ja teille. Menkää myyjien luo ja ostakaa itsellenne.’ Mutta kun he olivat lähteneet ostamaan öljyä, sulhanen tuli. Ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssaan häihin, ja ovi suljettiin. Myöhemmin toisetkin neidot tulivat ja sanoivat: ’Herra, Herra, avaa meille!’ Mutta hän vastasi: ’Totisesti minä sanon teille: minä en tunne teitä.’ Valvokaa siis, sillä te ette tiedä päivää ettekä hetkeä.” 

Tässä tekstijaksossa Jeesus opettaa ja kehottaa valvomiseen ja valmiina olemiseen. Jeesuksen opettaman vertauksen pohjalta voimme ymmärtää, että kun hääjuhla alkaa, myöhästyneet eivät pääse sisälle. Jokainen on kutsuttu juhliin ja juhlat alkavat määrättynä aikana. Juhlan ajankohdan tässä määrittää yksin Isä, Jumala. Kutsu hääjuhlaan tulee vertauksen opetuksen mukaan ottaa vakavasti. Neuvot hääjuhlaan valmistautumista varten on annettu riittävän ajoissa.

Oikeaan valmistautumiseen Jeesuksen vertauksessa kuului valvominen ja valmiina oleminen sekä öljyn riittävän määrän varaaminen. Jeesus haluaa vertauksellaan yksinkertaisesti sanoa sitä, että kun aika koittaa ja Hän palaa takaisin ottamaan omat luoksensa suureen hääjuhlaan, meidän tulee olla valmiina.

Jeesus hääjuhlan sulhasena ottaa seurakuntansa eli morsiamensa luokseen. Jeesus vertauksellaan opettaa myös, että Hän palaa takaisin juuri silloin kuin ihmiset vähiten odottavat Hänen takaisintuloaan. Katsokaapa ja pohtikaa meidän aikaamme tänään vuonna 2021. Tuntuu ja vaikuttaa siltä, että kukaan ei odota ainakaan Jeesusta. Odotetaan ehkä koronan päättymistä, sekä rajoitusten purkamista, että pääsee taas terasseille ja ravintoloihin juhlimaan ja päihtymään. Mutta, kun ovi hääjuhlaan suljetaan, on myöhäistä. Kutsun saaneet ja sen hylänneet eivät pääse hääjuhlaan.

Viiden viisaan morsiusneidon ja viiden tyhmän morsiusneidon lukumäärä tuskin viittaa siihen, että puolet seurakunnasta jää hääjuhlan ulkopuolelle. Lukumäärällä Jeesus kuitenkin viitannee siihen, että ulkopuolelle jäävien osuus on suurempi kuin osaamme aavistaa. Tuhannen taalan kysymys on, oletko sinä valmis? Kuulutko sinä tähän valmiina olevien joukkoon? Onko sinun elämäsi kunnossa Herran Jumalan kanssa? 

Olihan kaikilla morsiusneidoilla ulkopuolinen juhlavaatetus kunnossa ja kaikki olivat osaltaan valmistautuneet lamppuja myöten. Mutta kuitenkin osa jäi ulkopuolelle lopullisesta hääjuhlasta, pelastuksesta ehkä salaisen synnin, vihan tai katkeruuden vuoksi. Vertauksen opetus on vakava.

Tänäkin päivänä seurakunnan suuri kiusaus on ajan pitkittymisessä, joka valitettavan usein on näyttänyt johtavan siihen, että valvominen ja sydämen uskon vaaliminen on unohtunut. Ajan yhä pitkittyessä lopulta kaikki alkavat väsyä ja nukahtavat. Tämän vuoksi meidän on hyvä tarkistaa omaa hengellistä tilaamme ja tehdä kaikkemme, että olemme täysin valmiina kun Jeesus Kristus tulee eräänä päivänä ottamaan omat luoksensa suureen hääjuhlaan Jumalan valtakunnassa.

Kun olemme kohdanneet Jeesuksen Kristuksen, meidän ei tarvitse odotella Jumalan valtakunnan saapumista ikään kuin se tapahtuisi viikon, vuoden, kymmenen vuoden tai sadan vuoden päästä. Jeesuksen teoissa ja sanoissa Jumalan valtakunta on tullut meidän luoksemme. Me olemme jo astuneet sisälle valtakuntaan.

Meidän tehtävämme on kuitenkin edelleen valvoa omaa tilaamme, hengellistä vaellustamme, että olemme valmiina kun sulhanen saapuu ja ottaa omat luoksensa.

Näillä sanoilla haluan rohkaista niin sinua kuin meitä jokaista olemaan urhea ja rohkea Kristuksen seuraaja. ”Nostakaa päänne, sillä vapautuksenne päivä on lähellä!”

Blogi

Tällä sivulla julkaistaan eri kirjoittajien blogi-kirjoituksia. Blogikirjoitukset eivät välttämättä edusta Oriveden helluntaiseurakunnan virallista linjaa so. Suomen helluntaiseurakuntien uskon pääkohtia, vaan ovat kirjoittajien omaa tulkintaa, ajatuksia ja kokemusta kristillisestä uskosta ja elämästä. Hyviä lukuhetkiä!

TEKIJÄNOIKEUS:

Tekstien luvaton käyttö ja/tai kopioiminen ilman kirjoittajan lupaa on tekijänoikeuslain mukaan kielletty. Lyhyitä otteita ja linkkejä voi käyttää kunhan tekijän nimi ja linkki blogiin on selkeästi ja asianmukaisesti esillä.

Blogia kirjoittavat:

  • Raimo Nousiainen

Uusimmat blogitekstit

Me kyllä sanomme

Julkaistu : 20.3.2024

Pyhästä Hengestä

Julkaistu : 6.3.2024

Jumalan valtakunta

Julkaistu : 21.2.2024

Jumalan rakkauden uhritie

Julkaistu : 7.2.2024

Vähän kasteesta

Julkaistu : 24.1.2024

Jeesus on vastaus

Julkaistu : 10.1.2024

Minun rukoukseni

Julkaistu : 20.12.2023

Kuolemaa ei enää ole

Julkaistu : 6.12.2023

Parannuksen saarna

Julkaistu : 22.11.2023

Kristuksen kokoinen portti

Julkaistu : 8.11.2023

Sateen kohina kuuluu jo

Julkaistu : 25.10.2023

Vahvalla perustuksella

Julkaistu : 11.10.2023

Ahdistusten kautta voittoon

Julkaistu : 13.9.2023