Vainko nimi kristityn?

Raimo Nousiainen:

Apostoli Johannes kirjoittaa Ilmestyskirjassa (3:1) seuraavasti:

Ja Sardeen seurakunnan enkelille kirjoita: Näin sanoo hän, jolla on ne Jumalan seitsemän henkeä ja ne seitsemän tähteä: Minä tiedän sinun tekosi: sinulla on se nimi, että elät, mutta sinä olet kuollut.

Edellä oleva Raamatun jae on osoitettu Sardeen seurakunnalle; siis uskoville ja niille, jotka pitivät itseään uskovina ja Jumalan lapsina.

Miten on? Onko meillä – minulla ja sinulla – vain kristityn nimi ja kulissit, mutta ei sitä elämää, joka on seurausta henkilökohtaisesta uskosta ja elämän yhteydestä Häneen, joka on ylösnousemus ja elämä so. Jeesukseen Kristukseen? Myönnämme ja tunnustamme kyllä, että Jeesus on kuollut ristillä meidän syntiemme tähden, mutta olemmeko sulkeneet omilla teoillamme ja säännöillämme tuon haudan niin, että Kristus Jeesus on jäänyt meille kuolleeksi ja ulkopuoliseksi? Onko Jeesuksella paikkaa meidän sydämessämme ja elämässämme? Meissä on kyllä jumalisuuden ulkokuori, mutta kiellämme sen voiman (2. Tim. 3:5). Ja niin tuo edellä oleva Ilmestyskirjan sana: ”sinulla on se nimi, että elät, mutta olet kuollut”, on totta meidän kohdallamme ja meidän elämässämme. Mutta mitä hyötyä on tällaisesta kristillisyydestä, jossa Jeesus on ja jää vain ulkopuoliseksi; ikään kuin sivusta seuraajaksi? Eikä Hän saa tulla uskon kautta sydämeemme asumaan ja vaikuttaa siellä meissä tahtomista ja tekemistä niin, että Jumalan hyvä tahto voisi tapahtua meidän elämässämme.

Kelpaako Jeesus meille – minulle ja sinulle – vain siihen asti kun Hän palvelee meidän tarpeitamme ja on meille hyödyksi? Mutta emme ole valmiita menemään Hänen kanssaan leirin ulkopuolelle so. Kristuksen pilkkaa ja uskovan nimeä kantaen. On kyllä helppo ymmärtää, että maailman ihmiset so. uskosta osattomat häpeävät ja pilkkaavat Kristusta ja Hänen omiaan, mutta että nekin, jotka pitävät itseään kristittyinä eli Jeesuksen opetuslapsina, häpeävät ja jopa pilkkaavat ja halveksivat opettajaansa Jeesusta ja niitä, jotka tahtovat seurata Häntä. Tätä on kyllä vaikea ymmärtää.

Raamattuun on kirjoitettu, että ”jolla Jumalan Poika on, sillä on elämä, ja jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää” (1. Joh. 5:12). On siis hyvä muistaa edellä olevat Jeesuksen sanat, että joka häpeää Häntä ja Hänen sanojaan tässä avionrikkojassa ja syntisessä sukupolvessa, sitä myös Ihmisen Poikakin on häpeävä kun Hän tulee Isänsä kirkkaudessa pyhien enkeliensä kanssa.

On varmastikin hyvä meidän jokaisen päivittäin tarkistaa suuntamme Jumalan sanasta, että olemmeko menossa oikeaan suuntaan, ettemme vain ajautuisi liian kauas Hänestä. On tärkeää huomata, että taivaan valtakunnan porteista saavat sisälle kulkea ainoastaan ne, jotka ovat valkaisseet vaatteensa Karitsan eli Kristuksen Jeesuksen veressä. Tuolla ”portilla” ei auta selittelyt, että ”olenhan minä kristitty ja kuulun seurakuntaan” tai ”minun nimeni on tämän tai tuon seurakunnan kirjoissa”. Jos meidän nimeämme ei löydy Karitsan elämän kirjasta, joka kerran avataan taivaassa, niin turha on kolistella silloin tuolla ”portilla; se pysy meille suljettuna.

Iankaikkisuustoivomme ei saa perustua kasteeseen, seurakuntaan, uskoviin, vanhempiin tai kristilliseen kasvatukseen. Näistä ei toki ole mitään haittaa, paitsi siinä tapauksessa, että ne ottavat sen paikan joka kuuluu yksin Jeesukselle Kristukselle. ”Sillä ei ole muuta nimeä, ei muuta perustusta, kuin se mikä pantu on ja se on Jeesus Kristus.” Emme voi saada sitä elämää joka on Jumalasta vain tapoja ja uskonnollisia menoja noudattaen, vaan uudestisyntymällä ylhäältä; se on Jumalasta, Hänen elävän ja voimallisen sanansa kautta, joka on yhtä kuin Jeesus Kristus. ”Katso minä seison ovella ja kolkutan, jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioin hänen kanssaan, ja hän minun kanssani” (Ilm. 3:20). Eikä Jeesus tahdo vain poiketa aterioimaan meidän kanssamme, vaan Hän tahtoisi jäädä meidän sydämiimme asumaan. Minun ja sinun sydämesi ovessa on kahva ainoastaan sisäpuolella ja vain me voimme sen avata. Jeesus ei murtaudu sinne väkisin. Jumalan sana lupaa, että kaikille, jotka ottavat Hänet so. Jeesuksen vastaan, Hän antaa voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat Hänen nimeensä (Joh. 1:12).

Blogi

Tällä sivulla julkaistaan eri kirjoittajien blogi-kirjoituksia. Blogikirjoitukset eivät välttämättä edusta Oriveden helluntaiseurakunnan virallista linjaa so. Suomen helluntaiseurakuntien uskon pääkohtia, vaan ovat kirjoittajien omaa tulkintaa, ajatuksia ja kokemusta kristillisestä uskosta ja elämästä. Hyviä lukuhetkiä!

TEKIJÄNOIKEUS:

Tekstien luvaton käyttö ja/tai kopioiminen ilman kirjoittajan lupaa on tekijänoikeuslain mukaan kielletty. Lyhyitä otteita ja linkkejä voi käyttää kunhan tekijän nimi ja linkki blogiin on selkeästi ja asianmukaisesti esillä.

Blogia kirjoittavat:

  • Raimo Nousiainen

Uusimmat blogitekstit

Rukouksen voima

Julkaistu : 17.4.2024

Vainko nimi kristityn?

Julkaistu : 3.4.2024

Me kyllä sanomme

Julkaistu : 20.3.2024

Pyhästä Hengestä

Julkaistu : 6.3.2024

Jumalan valtakunta

Julkaistu : 21.2.2024

Jumalan rakkauden uhritie

Julkaistu : 7.2.2024

Vähän kasteesta

Julkaistu : 24.1.2024

Jeesus on vastaus

Julkaistu : 10.1.2024

Minun rukoukseni

Julkaistu : 20.12.2023

Kuolemaa ei enää ole

Julkaistu : 6.12.2023

Parannuksen saarna

Julkaistu : 22.11.2023

Kristuksen kokoinen portti

Julkaistu : 8.11.2023

Sateen kohina kuuluu jo

Julkaistu : 25.10.2023

Vahvalla perustuksella

Julkaistu : 11.10.2023