Pyhä vai syntinen vai molempia?

Marko Kaikula: 

Paavali kirjoittaa toisessa Korinttilaiskirjeen luvussa viisi (5) ja jakeessa 17, että, ”jokainen, joka on Kristuksessa, on siis uusi luomus. Vanha on kadonnut, uusi on tullut tilalle!” 

Pohdipa hetkinen tätä totuutta ja Jumalan uutta työtä. Raamatussa on kaksi eri kreikan kielen sanaa sanalle ”uusi”. Ensimmäinen sana on neos, joka viittaa johonkin juuri tehtyyn tai josta on olemassa jo aiempia malleja ja esimerkkejä. Sitten on toinen sana, kainos, jota Paavali käyttää juuri edellä olevassa jakeessa. Tässä sana uusi (kr. kainos) tarkoittaa jotakin juuri äsken tehtyä, täysin uutta, jota ei ole aikaisemmin ollut olemassa ja josta ei ole olemassa aikaisempia malleja ja esimerkkejä. 

Hyvä lukija, Kristuksessa Jeesuksessa meidät on luotu täysin uusiksi luomuksiksi, aivan samalla tavoin kun Jumala loi maan ja taivaat aikojen alussa. Jumala loi ne tyhjästä samoin kuin meidätkin. Jumala ei korjaa tai uudista meitä, Hän tekee meidät kokonaan uudeksi. Pyhä Henki antaa uskoville uuden elämän, eivätkä he ole enää samanlaisia kuin ennen. Uskova on uusi luomus juurtuen koko ajan vahvemmin ja syvemmin Kristukseen Jeesukseen. Paavali kirjoittaa vahvasti, että olemme Kristuksessa.

Pietari, myös Jeesuksen opetuslapsi, kirjoittaa, että Kristuksessa Jeesuksessa me ”tulemme osallisiksi jumalallisesta luonnosta” (2. Piet. 1:4). Jumala itse Pyhän Hengen kautta asettuu sydämeemme asumaan. Me olemme Kristuksessa ja Hän on meissä. Kristuksen Jeesuksen oma on täydellisesti siirtynyt kuolemasta elämän puolelle. Kristuksen Jeesuksen oma on täysin vanhurskautettu, täysin julistettu syyttömäksi kaikkiin rikoksiin so. synteihin. Uudestisyntynyt ihminen on täysin pyhä. Ei hän ole vanhurskas ja syntinen yhtä aikaa, niin kuin olemme saattaneet kuulla ja näin opetetaan tänäänkin joissakin kirkkokunnissa.

Kun ihminen uudestisyntyy ylhäältä Kristuksen Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen kautta, hän on pyhä. Ei syntinen tai yhtä aikaa syntinen ja pyhä. Jeesuksen verellä pesty ihminen ei voi samalla kertaa olla Perkeleen oma ja Jeesuksen oma. Ei hän voi olla yhtä aikaa pimeyden lapsi tai valon lapsi. Ei hän voi olla yhtä aikaa kadotettu ja pelastettu. Usko tämä totuus! Kun uskot Jeesukseen Kristukseen, ja Kristuksen veri on pessyt sinut puhtaaksi kaikesta synnistä, sinä ole pyhä. Olet täysin Jumalalle erotettu, pyhä ja pyhitetty. Synti on jäänyt taakse. Synnit on täysin pyyhitty pois. Jumalan rakkaus meitä kohtaan on tehnyt kaiken tämän.

Jumalan vaikutusta on se, mitä te Kristuksessa Jeesuksessa olette. Hänet Jumala on antanut meille viisaudeksi, vanhurskaudeksi, pyhitykseksi ja lunastukseksi (1. Kor. 1:30). 

Tämän tahdon mukaisesti meidät on pyhitetty ainutkertaisella uhrilla, kun Jeesus Kristus uhrasi oman ruumiinsa (Hepr. 10:10). 

Meidät on pyhitetty! Meidät on tehty pyhiksi. Tämä tarkoittaa sitä, että Kristukseen Jeesukseen uskova on erotettu Jumalalle. Ihminen on erotettu palvelemaan ja palvomaan Jumalaa. Me emme saa mitään sädekehää päämme yläpuolelle eikä meidän ympärillämme havaita minkäänlaista valonhohdetta tms. Jumalan työ on sisäinen uudistava työ, joka kyllä ajan myötä tulee näkymään meidän elämässämme, teoissamme ja rakkaudessamme Jumalaan, toisiin ihmisiin ja itseemme. Jumalan pyhittävän työn tulisi ainakin jossakin vaiheessa näkyä itseään kristittynä so. uskovana pitävän ihmisen elämässä. Jos mitään parannusta käyttäytymisessä tai elämisen tavassa tms. ei ole havaittavissa edes ajan kuluessa, ihminen ei ole rehellisesti ja aidosti antautunut Jumalan muuttavan työn alaisuuteen.

Totta on se, eikä meidän tule sitä kieltää, että meillä on edelleen taipumus langeta syntiin, mutta taipumus syntiin on eri asia kuin olla syntinen tai elää synnin alla tai harjoittaa jatkuvaa syntiä. Pyhä Henki on annettu meille voimaksi voittaa synnin, kuoleman ja Perkeleen valta elämässämme. Ja Kristus on totisesti voittanut. Me käymme Voittajan puolella! Ja Hänellä on edelleen sanansa sanottavanaan meille.

Blogi

Tällä sivulla julkaistaan eri kirjoittajien blogi-kirjoituksia. Blogikirjoitukset eivät välttämättä edusta Oriveden helluntaiseurakunnan virallista linjaa so. Suomen helluntaiseurakuntien uskon pääkohtia, vaan ovat kirjoittajien omaa tulkintaa, ajatuksia ja kokemusta kristillisestä uskosta ja elämästä. Hyviä lukuhetkiä!

TEKIJÄNOIKEUS:

Tekstien luvaton käyttö ja/tai kopioiminen ilman kirjoittajan lupaa on tekijänoikeuslain mukaan kielletty. Lyhyitä otteita ja linkkejä voi käyttää kunhan tekijän nimi ja linkki blogiin on selkeästi ja asianmukaisesti esillä.

Blogia kirjoittavat:

  • Raimo Nousiainen

Uusimmat blogitekstit

Rukouksen voima

Julkaistu : 17.4.2024

Vainko nimi kristityn?

Julkaistu : 3.4.2024

Me kyllä sanomme

Julkaistu : 20.3.2024

Pyhästä Hengestä

Julkaistu : 6.3.2024

Jumalan valtakunta

Julkaistu : 21.2.2024

Jumalan rakkauden uhritie

Julkaistu : 7.2.2024

Vähän kasteesta

Julkaistu : 24.1.2024

Jeesus on vastaus

Julkaistu : 10.1.2024

Minun rukoukseni

Julkaistu : 20.12.2023

Kuolemaa ei enää ole

Julkaistu : 6.12.2023

Parannuksen saarna

Julkaistu : 22.11.2023

Kristuksen kokoinen portti

Julkaistu : 8.11.2023

Sateen kohina kuuluu jo

Julkaistu : 25.10.2023

Vahvalla perustuksella

Julkaistu : 11.10.2023