Marko Kaikula:
Kirkoissa ja seurakunnissa sekä monissa kodeissa on sytytetty joulukynttilät, jotka muistuttavat joulun lähestymisestä ja Jumalan lupausten täyttymisestä: Jeesus, maailman valo, tulee pimeyden keskelle. Kansan so. meidän tehtävämme on avata Hänelle portit; avata Hänelle sydämemme ja mielemme.
Uudessa testamentissa evankeliumit tekevät selväksi, että Jumalan Pojan so. Jeesuksen kertomus ei päättynyt ristiin. Jeesus syntyi, kasvoi ja eli maanpäällisen elämänsä. Hän kuoli, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaaseen, istui Isän Jumalan oikealle puolelle. Jeesus vuodatti lupaamansa Pyhän Hengen, antoi armolahjoja seurakunnalle ja Hän aloitti taivaallisen esirukoustehtävänsä, joka jatkuu yhä tänä päivänä. Mutta, Jumalan Pojan so. Jeesuksen kertomus ei pääty vielä näihinkään, sillä kaikkialla Raamatussa puhutaan odottavasti Jumalan Pojan paluusta maan päälle aikojen lopussa.
”Ihmisen Poika tulee hetkellä, jota ette aavista.” Tämä lause nousee tämän päivän Raamatun blogitekstissä esille. Tämä lause pysähdyttää. Kuka on Ihmisen Poika? Olenko valmis kun Ihmisen Poika tulee?
Luukkaan evankeliumin luvussa 12 ja jakeissa 35-40 kirjoitetaan seuraavaa:
Pitäkää vaatteenne vyötettyinä ja lamppunne palamassa. Olkaa niin kuin palvelijat, jotka odottavat isäntäänsä häistä valmiina heti avaamaan oven, kun hän tulee ja kolkuttaa. Autuaita ne palvelijat, jotka heidän herransa palatessaan tapaa valvomasta! Totisesti: hän vyöttäytyy, kutsuu heidät pöytään ja jää itse palvelemaan heitä. Autuaita nuo palvelijat, jos hän tapaa heidät näin valvomasta, tulipa hän ennen sydänyötä tai sen jälkeen! Ymmärrättehän, että jos talon isäntä tietäisi, minä yön tuntina varas tulee, hän ei antaisi murtautua taloonsa. Olkaa tekin valmiit, sillä Ihmisen Poika tulee hetkellä, jota ette aavista.
Ensimmäiset kristityt antoivat Jeesukselle monia arvonimiä. Tällaisia arvonimiä olivat esimerkiksi: Herra, Messias, Kristus, Jumalan Poika, Vapahtaja, Hyvä Paimen. Uudesta testamentista löytyy kuitenkin yksi Jeesuksesta käytetty nimi, jonka kristillinen seurakunta on tuntunut unohtavan. Se on Jeesuksen itsestään useimmin käyttämä nimitys: ”Ihmisen Poika”. Ihmisen Poika -käsite esiintyy Uudessa testamentissa yli 80 kertaa ja yhtä poikkeusta lukuun ottamatta aina evankeliumeissa Jeesuksen puheissa. On hyvä muistaa, että Jeesus käytti itsestään vain muutamia kertoja nimeä Jumalan Poika. Sitä useammin Hän käytti itsestään nimitystä Ihmisen Poika. Miksi Jeesus teki niin?
Monet Raamatun tutkijat selittävät, että kun Jeesus käytti tätä termiä ”Ihmisen Poika”, Hän osoitti olevansa Danielin kirjan luvun seitsemän (7) profetiassa nimetty Ihmisen Poika. Tuossa Danielin kirjan kohdassa puhutaan ihmishahmoisesta olennosta so. näöltään kuin ihminen, jolle on ”annettu valta, kunnia ja kuninkuus, kaikkien kansojen, kansakuntien ja kielten tuli palvella häntä. Hänen valtansa on ikuinen valta, joka ei katoa, eikä hänen kuninkuutensa koskaan häviä” (Dan. 7:13-14). Tuon ajan juutalaiset olivat hyvin tietoisia tästä ”Ihmisen Poika” ilmaisusta ja siitä, keneen se viittasi. Se viittasi tulevaan Messiaaseen. Jeesus julisti olevansa Messias. Mutta niin kuin tiedämme, kaikki eivät ottaneet Jeesusta Messiaana vastaan.
Tänä päivänä me ymmärrämme Raamatun Sanan pohjalta, että Jeesus oli täysi Jumala, mutta Hän oli myös täysi ihminen (Joh. 1:1, 14). Jeesus oli samaan aikaan sataprosenttisesti Jumala ja sataprosenttisesti ihminen. Meidän voi olla vaikea ymmärtää sitä, että Jeesus oli samaan aikaan ihminen ja Jumala, Jumalan Poika ja Ihmisen Poika. Mutta, uskostahan tässä on lopulta kysymys.
Ihmisenä Jeesus on meidän veljemme, joka samaistui täydellisesti ihmisen osaan, mukaan lukien kärsimykset ja koettelemukset. Jeesus eli kuitenkin pyhän, synnittömän elämän ja uhrasi itsensä ihmisten syntivelan puolesta. Siksi Hän pystyy täydellisesti pelastamaan meidät, ja Hän myös rukoilee puolestamme.
Ihmisen Poika tarkoittaa useimmiten Hänen jumalallista valtaansa. Vanhan testamentin mukaan ei ole muuta pelastajaa kuin Jumala. Tähän perustuen Uusi testamentti tunnustaa Jeesuksen Kristuksen ainoaksi pelastajaksi, Vapahtajaksi ja Jumalaksi. Tätä Jeesusta, jolla on monia arvonimiä, ja jotka kuvaavat Hänen valtaansa niin taivaassa kuin maanpäällä, me odotamme saapuvaksi takaisin noutamaan omansa luoksensa. Mitä meidän tulee tehdä siihen asti?
Tekstimme sanoi, että meidän tulee ”pitää vaatteemme vyötettyinä, lamppumme palamassa ja kätemme ovenkahvalla valmiina aukaisemassa oven” (Luuk. 12:35-36). Tämä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että olemme valmiina kun Jeesus saapuu. Se tarkoittaa sitä, että valvomme, me odotamme Häntä. Vaatteiden vyöttäminen puhuu toimintavalmiina olemisesta. Jeesuksen seuraajan so. kristityn tulee aina olla valmis palvelemaan Jumalaa ja lähimmäistään. Lampun pitäminen palavana, puhuu myös toimintavalmiudesta, mutta siihen voidaan liittää myös toisenlainen ajatus. Lampun palaminen tarkoittaa uskossa pysymistä ja Jumalan valtakunnan odottamista. Me odotamme. Me valvomme. Valvominen on sitä, että mietimme jatkuvasti, mitä Jeesus haluaa meidän tekevän, ja teemme Hänelle kaiken sen, mitä teemme.
Jeesuksen puhe valvomisesta tarkoittaa muuta kuin uneen nukahtamisen välttämistä. Hän tarkoittaa hengellistä valvomista, Jumalan kanssa yhteydessä pysymistä, olemista ja elämistä. Emme voi tietää Jeesuksen takaisintulon ja maailmanlopun ajankohtaa. Raamattu ei missään kohdin kehota meitä yrittämään selvittää näitä päivämääriä ja aikoja. Jeesuksen sanojen merkitys vesittyisi, jos joku pystyisi päättelemään Hänen paluunsa hetken. Jos tietäisimme sen hetken, silloin meidän ei olisi tarpeen ”valvoa”. Sen sijaan meitä kehotetaan ”valvomaan, sillä emme tiedä, minä päivänä meidän Herramme tulee” (Matt. 24:42), niin kuin Matteuksen evankeliumissa kirjoitetaan.
Asenteemme pitää tässä odotuksen alla olla seuraava: ”Olkaa tekin valmiit, sillä Ihmisen Poika tulee hetkellä, jota ette aavista” (Luuk. 12:40). Kun Ihmisen Poika tulee, Hän tulee Kuninkaana kunniallisessa loistossaan ja vallassaan! Olemmehan silloin valmiina?