Hyvä voittaa pahan

Marko Kaikula:

Mielessäni on viime aikoina soinut tunnetun papin Dietrich Bonhoefferin virren (nro 600) sanat, jotka kuuluvat seuraavasti: ”Kun pahan valta kasvaa ympärillä, vahvista ääni toisen maailman, niin että uuden virren sävelillä, kuulemme kansasi jo laulavan.” Kaikki pimeys, pahuus ja sodan ahdistavat kauhut ovat tulleet meitä lähelle. Päivittäinen uutisvirta mitä järkyttävimmistä loukkauksista ihmisyyttä kohtaan ei ole jättänyt ketään tunteettomaksi tai kylmäksi. Me elämme aikaa, jolloin kukaan ei voi tietää, mikä on maailman tilanne huomenna, ensi viikolla, kuukauden tai vuoden kuluttua. Pahaa tapahtuu myös lähellä ja ehkä myös omassa elämässämmekin. Pahan todellisuus herättää kysymyksen, toteutuuko oikeus milloinkaan. Näyttää siltä, että paha ei näytä saavan palkkaansa.

Jaksan uskoa siihen, että pahuudesta huolimatta maailmassa, yhteiskunnassa ja ennen kaikkea meissä ihmisissä hyvää on aina enemmän. Paha ei valitettavasti aina saa palkkaansa, mutta voittajaksi sitä ei voi koskaan julistaa. Historia on osoittanut, että ihmiset ovat aina tehneet pahaa, vihanneet ja sotineet, mutta kun he ovat huomanneet, että tuossa kaikessa on lopulta vain häviäjiä, he ovat ryhtyneet tekemään hyvää, kunnioittamaan toisiaan ja rakentamaan rauhaa.

Samalla kun olemme joutuneet toteamaan, että pahan valta on kasvanut ympärillämme, olemme saaneet huomata, että myös hyvyyden voima on kasvanut ympärillämme. Pyrkimys ihmisten auttamiseksi, lähimmäisen rakkaus ja halu seisoa totuuden ja oikeudenmukaisuuden puolella ovat olleet ennennäkemätöntä meidän ajassamme. On tullut tunne, että lopulta aina hyvä voittaa pahan ja jumalallinen oikeus tapahtuu ennemmin tai myöhemmin. Raamattu kehottaa meitä voittamaan pahan hyvällä (Room. 12:21). Pahan voikin voittaa vain hyvällä, sillä muuten paha voittaa.

Niin kuin Bonhoeffer pyysi laulurunossaan, samoin mekin saamme tänään pyytää, että Jumala vahvistaisi toisen maailman ääntä, niin, että siitä tulee elämässämme vallitseva ja hallitseva ääni. Toinen maailma on Jumalan valtakunta. Toisen maailman ääni on Kristuksen Jeesuksen ääni. Jumalan ääni lupaa, että tämän maailman äänet eivät ole koko totuus. Jumalan ääni johdattaa läpi pimeän laakson. Jumalan ääni lupaa tulevaisuuden ja toivon.

Meillä on täysi syy luottaa siihen, että hyvä tulee voittamaan pahan, koska Jumala on hyvä. Jumalan avulla ne, jotka haluavat tehdä hyvää, voivat voittaa pahan, kuten Jeesus todisti omalla elämällään ja esimerkillään. Jeesus näytti miten hyvä voitti pahan, lempeys julmuuden, rakkaus pelon ja vihan. Jeesus teki tyhjäksi Pahan so. Saatanan teot, kukistamalla kuoleman ja synnin vallan niin että mekin pääsemme osallisiksi Jumalan valtakunnan voitosta. Jumalan hyvyys ja rakkaus ei tunne rajoja. Kaikille kuuluu suuren ilosanoman antama hyvä viesti: ”Jeesus on voittanut pahan vallan!”. Hän kutsuu meitä taisteluun hyvän puolesta pahaa vastaan, oikeuden puolesta vääryyttä vastaan, rakkauden puolesta vihaa vastaan. Hyvä voittaa pahan. Valkeus pimeyden. Elämä kuoleman.

Blogi

Tällä sivulla julkaistaan eri kirjoittajien blogi-kirjoituksia. Blogikirjoitukset eivät välttämättä edusta Oriveden helluntaiseurakunnan virallista linjaa so. Suomen helluntaiseurakuntien uskon pääkohtia, vaan ovat kirjoittajien omaa tulkintaa, ajatuksia ja kokemusta kristillisestä uskosta ja elämästä. Hyviä lukuhetkiä!

TEKIJÄNOIKEUS:

Tekstien luvaton käyttö ja/tai kopioiminen ilman kirjoittajan lupaa on tekijänoikeuslain mukaan kielletty. Lyhyitä otteita ja linkkejä voi käyttää kunhan tekijän nimi ja linkki blogiin on selkeästi ja asianmukaisesti esillä.

Blogia kirjoittavat:

• Raimo Nousiainen