Mikael Lappalainen:
Hedelmien maahantuonti ja varastointi on tarkkaa puuhaa. Esimerkiksi appelsiinien käsitteleminen pitää sisällään monia tietoja ja taitoja tarvitsevia seikkoja. Maahantuontierien saapuminen yritetään saada osumaan kunkin appelsiinilajikkeen satokausien parhaimpaan hetkeen. Maku on parhaimmillaan tietyissä lajikkeissa. Kestävyys on parempi toisissa. Joidenkin lajikkeiden maku on haastavan kirpeä. Liian pitkä varastointi pilaa kuitenkin hyvätkin hedelmät. Lämpöä ei saa olla liikaa, mutta ei saa olla myöskään liian kylmä. Appelsiinit tulisi saada kauppoihin nautittaviksi silloin kun ne ovat parhaimmillaan. Varastossa makuuttaminen voi tuhota kokonaisen tuontierän. Varastoinnin yksi perustyövaihe on appelsiinierän lajitteleminen.
Jokaisessa tuodussa erässä on mukana huonoja hedelmiä. Huonot hedelmät tulee poistaa välittömästi pois, muuten hyvätkin appelsiinit voivat pilaantua homeen sekä appelsiinikärpästen vuoksi. Huonot hedelmät eivät kelpaa mihinkään, ne heitetään pois. Kuitenkin satokauden parhaimpaan hetkeen sekä oikeaan lajikkeeseen osuva maahantuonti saa aikaiseksi kuluttajien nautittavaksi hyviä hedelmiä. Se puolestaan ravitsee sekä tekee hyvää kuluttajille. Kristityn ihmisen hengellinen elämä on kasvua. Olemme Jeesuksen Kristuksen armon työn vuoksi pelastettuja ja täysin kelvollisia. Kuitenkin hyvä Jumala on katsonut meille parhaaksi, että me kasvaisimme kristittyinä Jeesuksen kuvan kaltaiseksi. Merkkinä Jeesuksen kuvan kaltaiseksi kasvamisesta on hengellinen hedelmä, joka alkaa näkymään meissä. Mitä kristityn kasvua kuvaava hengellinen hedelmä oikein on? Kuinka sitä voisi saada näkymään itsessä? Mitä muuta se pitää sisällään?
Hengen hedelmän kasvu on Pyhän Hengen työtä!
Jeesuksen kuvan kaltaisuuteen kasvavan kristityn Hengen hedelmästä opetetaan meille apostoli Paavalin mukaan (Gal. 5:22-25). Kristityn ihmisen kasvun merkkinä on lyhyesti sanottuna jumalalliset, Jeesuksen kuvan kaltaisuuden mukaiset ominaisuudet, jotka ihmeellisesti muuttavat meidät. Nämä ominaisuudet alkavat näkymään käytännössä elämämme eri tilanteissa. Nämä ominaisuudet eivät tule meistä itsestämme. Me ihmiset emme voi saada niitä aikaiseksi itse niitä tekemällä. Pyhä Henki vaikuttaa niiden ilmenemisen. Meidän tulee ainoastaan antaa Jumalan Pyhän Hengen tehdä ihmeellinen muuttava työ meissä. Pakkoa ei ole. Ongelmalliseksi tosin kristityn osalta silloin muodostuu se, jos kristityn elämästä ei löydy hedelmää tai se, että hyvän hedelmän puuttuessa tyhjiön voi täyttää huono hedelmä. Kyseessä on toisin sanoin sanottuna ihmisen lihalliset teot.
Evankeliumeista sekä UT:n kirjeistä löytyy yllättävän runsaasti eri kohtia, missä meitä opetetaan eri tavoin kristityn kasvuun liittyvästä hedelmästä, sen puuttumisesta tai kasvuprosessiin antautumisesta. Evankeliumeissa meitä peräti varoitetaan hedelmän puuttumisen vaaroista, ja siitä, miksi hyvä hedelmä on niin tärkeä osa-alue Kristuksen meitä kasvattavassa hyvässä kasvuprosessissa (Joh. 15:4-6, 16).
Raamatun teksteistä löytyy eri vertauksia, joissa meitä opetetaan jopa kasvitieteellisin vertauksin siitä, miten hyvä hedelmä voi alkaa kasvamaan ja siitä, mikä hyvän hedelmän tarkoitus on. Kuten kaiken hyvän Jumalan luomakunnan tuotteiden, niin myös hedelmien sekä hengellisten hedelmien tulisi olla meille itsellemme siunaukseksi: ravinnoksi, iloksi ja rakennukseksi. Lisäksi hyvä hedelmä vaikuttaa hyvää ympärillämme olevien lähimmäisten sekä seurakunnan keskellä. Hyvä hedelmä on tarkoitettu elämäämme, itsellemme ja yhteisesti nyt tähän päivään siunaukseksi. Hyvä hedelmä ei ole enää tarpeellinen iankaikkisuudessa. Hyvä hedelmä voi tehdä sille Jumalan meille suunnitteleman hyvän tässä maanpäällisessä ajassa. Toisin sanoen hyvää hedelmää ei pidä jättää käyttämättä tai varastoida sitä pilaantumaan.
Hyvän hedelmän löytyminen tuottaa lisää hedelmää!
Yksi eräs tärkeä merkki hyvän hedelmän löytämisestä, sekä siitä miten hyvä hedelmä voisi alkaa näkymään meissä itsessämme, on huomata, millaisessa puussa hedelmä kasvaa. Raamatun mukaan hedelmä on sellainen kuin se puu missä se kasvaa (Matt. 7:16-20). Juuria ei ole hyvä laittaa kasvamaan lähellekään huonoa puuta. Myös Jeesuksen kuvan kaltainen malli löytyy hyvää hedelmää tuottavan puun luota. On myös ihmeellistä sekä myös automaattista, kuinka kristityt, jotka antautuvat Pyhän Hengen hyvään, meitä kasvattavaan prosessiin, alkavat loistamaan hyvän hedelmän runsaasta ja rikkaasta sadosta. Niin se on tarkoitettukin. Se tekee meille ja ympäristöllemme hyvää. Ihmeellistä on myös se, että hyvää hedelmää tuottava kristitty alkaa Raamatun tekstien mukaan tuottamaan lisää hedelmää ja Kristus moninkertaistaa hedelmäsadon.
Kuitenkin tärkeintä hyvän hedelmän siunauksessa on se, että hyvä hedelmä on luonteeltaan Hengen hedelmää. Hyvä hedelmä kristityn elämässä on Pyhän Hengen aikaansaapaa hedelmää. Se on vapauttavaa ja sopii meille kristityille. Pyhä Henki onkin Raamatun sanojen mukaan näyttävä meille kaiken totuuden ja kirkastaa meille armon Jeesuksessa Kristuksessa. Jeesus Kristus on hyvän tarkoituksensa mukaan istuttamiensa puiden hedelmien tarkastaja. Hänelle kuuluu myös niiden lajitteleminen. Hän on myös lausuva niiden tuomion. Ehkä kuitenkin kaikkein ihmeellisintä on se, että Jeesus Kristus on ihmeellinen ja armollinen kasvinviljelijä: kun hedelmää ei ole, Hän voi odottaa, Hän voi puhdistaa ja Hän voi myös oksastaa uudelleen (Room. 11:23).
Hedelmien maahantuojien joukosta on hankalaa löytää ketään, joka haluaisi tuoda kuluttajille huonoja hedelmiä. Jeesuksen hyvä tahto meitä kohtaan on, että meistä voisi löytyä hyvää hedelmää. Näin meille itsellemme ja lähimmäisillemme tapahtuu hyvää. Tässä kaikessa on myös ikään kuin Jumalan taivaan leima ja tuoksu mukana. Eihän Jumalan luota tule muuta kuin sitä mikä on hyvää, ja sitä mikä on tarkoitettu meille hyväksi. Yllättävä siunauksen saaja onkin kristitty ihminen itse.