Älä pelkää!

Hanna Kaikula: 

Viime vuosina ja erityisesti viime päivinä mediasta on tulvinut meidän jokaisen ulottuville pelottavia uutisia. Pelko on vallannut yhä useamman suomalaisen kodin. Viimeiset kaksi vuotta olemme koronapandemiasta johtuen eläneet kuka enemmän tai vähemmän pelon alla. Nyt meneillään oleva sota Ukrainassa aiheuttaa pelkoa tulevasta.

Pelko tunteena on usein vahva. Siihen liittyy vaaran havaitseminen ja/tai epätietoisuus tulevasta. Pelko aiheuttaa monenlaisia oireita aina levottomuudesta ja jännityksestä kauhuun ja jopa paniikkiin asti. Uskon, että jokainen meistä on tuntenut ja tulee tuntemaan pelkoa. Meitä Jumalan lapsia ei ole kuitenkaan kutsuttu elämään pelossa, vaan uskossa, toivossa ja rakkaudessa. Pelko kuitenkin on inhimillistä ja osa elämäämme. Pelko ja pelon tunne on aivan normaalia ja joskus ihan tarpeenkin. Terve pelko syntyy usein tositilanteessa ja sillä on meitä suojeleva tarkoitus. Pelon tarkoituksena hyvässä mielessä on saada meidät varovaisiksi ja harkitseviksi. Pelko ei kuitenkaan saa tulla hallitsemaan ja vallitsemaan elämäämme ja arkeamme. Terve pelko ja varovaisuus ei ole elämässämme ongelma. Pelko muuttuu ongelmaksi silloin, kun se ylittää terveen pelon rajat; pelosta tulee elämäämme rajoittava ikävä ”elämänkumppani”.

Minun sanomana sanat: ”Älä pelkää tai ei sinun tarvitse pelätä”, voi ehkä jotakin ihmistä lohduttaa, mutta auttavatko ne todella pelon hetkellä? Olen pohtinut myös pelkoa siitä näkökulmasta, että voinko sanoa, etten pelkäisi, sillä en elä tällä hetkellä suuren vaaran tai sodan keskellä? Onko minulla edes ymmärrystä, millaista todellinen pelko on? Jumalan käsky olla pelkäämättä, on viime päivinä tullut minulle hyvin ajankohtaiseksi. Kirjoitan tässä siis myös itselleni, mutta uskon, että tämä käsky on lohdutus meille kaikille.

Olen kuullut jonkun sanoneen, että Raamatussa olisi sanottu ”älä pelkää” 365 kertaa. Itse en ole asiaa syvemmin tutkinut, mutta joka tapauksessa nopealla tietohaulla löysin Raamattu Kansalle -käännöksestä ”älä pelkää” tai ”älkää peljätkö” -kehotuksen lähes sata kertaa. Tämä kertoo ja todistaa meille sen, että Jumala tietää, että me pelkäämme ja tulemme pelkäämään. Se ei ole Hänelle mitään uutta tai vierasta. Uskon, että tämän vuoksi Jumala haluaa sanoa juuri minulle ja sinulle, että me emme pelkäisi. Mielestäni tämä on riittävän usein sanottu meille Hänen Sanassaan.

Itselleni nämä Jumalan rohkaisevat sanat nousivat esiin Jesajan kirjan (43:1-3) jakeissa:

Älä pelkää, sillä minä olen sinun lunastajasi, minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun. Jos kuljet vetten halki, minä olen sinun kanssasi, jos virtojen poikki, ne eivät tempaa sinua mukaansa. Jos kuljet tulen läpi, et kärvenny eikä liekki sinua polta. Sillä minä olen Herra, sinun Jumalasi, Israelin Pyhä, sinun pelastajasi.

Meidän taivaallinen Isämme haluaa sanoa läpi Raamatun, että Hän on meidän kanssamme. Hän on ottanut meidät lapsekseen ja me kuulumme Hänelle. Hän lupaa pitää meistä huolen. Jumalan Sana ja Hänen lupauksensa eivät ole riippuvaisia meidän tunteistamme tai elämämme olosuhteista ja tilanteista. Ne ovat aina totta, voimassa ja ajankohtaisia. Jumala haluaa kertoa meille Sanansa kautta, että Hän on lähellä oleva Jumala eikä meidän tarvitse pelätä. Hän haluaa kertoa meille, että on mahdollista elää vaikeiden elämänvaiheidenkin kautta ilman pelkoa luottaen Hänen huolenpitoonsa. Jumala haluaa sanoa sinulle ja minulle: ”Herra itse kulkee sinun edelläsi. Hän on sinun kanssasi, hän ei jätä sinua yksin eikä hylkää sinua. Älä lannistu, älä pelkää.” (5. Moos. 31:8).

Lisäksi Jesajan kirjassa (41:9-10, 13) kirjoitetaan, että

Sinä olet minun palvelijani, sinut minä olen valinnut enkä ole pitänyt sinua halpana, älä pelkää, sillä minä olen kanssasi. Älä pälyile ympärillesi, sillä minä olen sinun Jumalasi. Minä vahvistan sinua, minä autan sinua, minä tuen sinua vanhurskauteni oikealla kädellä. … Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, tartun oikeaan käteesi ja sanon sinulle: Älä pelkää, minä autan sinua. 

Jumala haluaa sanoa meille jokaiselle ”älä pelkää” -sanoillaan, että uskaltaisimme elää pelkäämättä. Me voimme ammentaa uskoa tähän ja huomiseen päivään Jumalan lupauksista. Raamattu kehottaa meitä olemaan ja elämään pelkäämättä. Tänäkin päivänä Raamattu kehottaa Jumalan omia elämään rohkeasti Jumalan läsnäolossa; ei pelon vallassa, vaan avoimin mielin luottaen ja turvaten Jumalaan. Tänä päivänä jokainen meistä voimme ottaa Jumalan kehotuksen olla pelkäämättä omaksemme, ja liittää tähän kehotukseen so. käskyyn oman nimemme: ”Älä pelkää, Hanna! Minä autan sinua.” Tämä on Jumalan viesti myös sinulle.

Raamatun kehotus, ”älä pelkää”, sisältää lupauksen Jumalan huolenpidosta (Matt. 6:25-34). Hän on luvannut olla meidän turvamme ja apumme kaikissa elämämme olosuhteissa ja tilanteissa. Meidän ei tarvitse yksin kamppailla pelon kanssa. Jumala on meidän kanssamme. Hän oli meidän kanssamme eilen. Hän on meidän kanssamme tänään. Hän on meidän kanssamme huomenna. ”Älä pelkää!”.

Blogi

Tällä sivulla julkaistaan eri kirjoittajien blogi-kirjoituksia. Blogikirjoitukset eivät välttämättä edusta Oriveden helluntaiseurakunnan virallista linjaa so. Suomen helluntaiseurakuntien uskon pääkohtia, vaan ovat kirjoittajien omaa tulkintaa, ajatuksia ja kokemusta kristillisestä uskosta ja elämästä. Hyviä lukuhetkiä!

TEKIJÄNOIKEUS:

Tekstien luvaton käyttö ja/tai kopioiminen ilman kirjoittajan lupaa on tekijänoikeuslain mukaan kielletty. Lyhyitä otteita ja linkkejä voi käyttää kunhan tekijän nimi ja linkki blogiin on selkeästi ja asianmukaisesti esillä.

Blogia kirjoittavat:

  • Raimo Nousiainen

Uusimmat blogitekstit

Me kyllä sanomme

Julkaistu : 20.3.2024

Pyhästä Hengestä

Julkaistu : 6.3.2024

Jumalan valtakunta

Julkaistu : 21.2.2024

Jumalan rakkauden uhritie

Julkaistu : 7.2.2024

Vähän kasteesta

Julkaistu : 24.1.2024

Jeesus on vastaus

Julkaistu : 10.1.2024

Minun rukoukseni

Julkaistu : 20.12.2023

Kuolemaa ei enää ole

Julkaistu : 6.12.2023

Parannuksen saarna

Julkaistu : 22.11.2023

Kristuksen kokoinen portti

Julkaistu : 8.11.2023

Sateen kohina kuuluu jo

Julkaistu : 25.10.2023

Vahvalla perustuksella

Julkaistu : 11.10.2023

Ahdistusten kautta voittoon

Julkaistu : 13.9.2023